600true dots bottomright 100true false 800none
  • 16000 fade false 60 bottom 30 https://www.facebook.com/localsmarketcafe/
    Slide2 
  • 5000 fade false 60 bottom 30 https://www.alimoslive.gr/probalete-thn-epixeirhsh-sas-sto-alimoslivegr
    Slide3 

Το 3ο και το 90  Δημοτικό Σχολείο Αλίμου φιλοξενεί τους Κύπριους φίλους του

Γράφει η Ζέτα Φλισκανοπούλου

 Το «Χρυσοπράσινο Φύλλο» είναι ένα Διεθνές Πρόγραμμα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία που ξεκίνησε το 1994 και συνεχίζεται αδιάλειπτα και με αυξανόμενο ενδιαφέρον μέχρι σήμερα. Συντονιστικός φορέας του προγράμματος είναι από το 1996 το ΚΠΕ Αργυρούπολης. Είναι ένα πρόγραμμα στο οποίο μετέχουν μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί, εκπρόσωποι Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επιστήμονες κ.ά.  Από το 1995 μέχρι σήμερα λειτουργεί σταθερά η συνεργασία με σχολεία της Ελλάδας και της Κυπριακής Δημοκρατίας στο πρόγραμμα διετών διασχολικών συμπράξεων. Η θεματολογία αφορά σε θέματα διαχείρισης χερσαίων και υδατικών οικοσυστημάτων, σε θέματα αστικού περιβάλλοντος κ.ά., ενώ η παράλληλη ανάπτυξη πολιτιστικών και κοινωνικών εκδηλώσεων έχει συμβάλει στη διαμόρφωση εξαιρετικά ποιοτικού κλίματος συνεργασίας.

 Η επιλογή του 3ου και 9ου Δημοτικού Σχολείου Αλίμου και των δυο Γυμνασίων του 1ου και του 3ου  που συμμετέχουν έγινε από τους συντονιστικούς φορείς ύστερα από ανακοίνωση πρόσκλησης ενδιαφέροντος στην αρχή της διετίας. Όπως χαρακτηριστικά μας τόνισε η Σχολική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Αλίμου, η συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι εθελοντική και αυτό είναι το μοναδικό κριτήριο επιλογής των σχολείων. Με τον τρόπο αυτό  επιδιώκεται η διατήρηση της συνέχειας παλαιοτέρων συμμετοχών κατά το πρότυπο των συνεργαζομένων Σχολείων της ΟΥΝΕΣΚΟ και η ανανέωση σε σημαντικό ποσοστό ώστε να δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής σε διαφορετικά Σχολεία.

Η επιλογή θεματολογίας και το Επικοινωνιακό πλαίσιο μεταξύ των εκπαιδευτικών γίνεται σε συνεργασία με τα Υπουργεία Παιδείας Ελλάδας και Κύπρου.

Φέτος το 3ο  και το 9Ο Δημοτικό Σχολείο, υποδέχονται λίγες μέρες πριν τα Χριστούγεννα τους εκπαιδευτικούς αλλά και μαθητές της Κύπρου, που συμμετέχουν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Μιλώντας με την Διευθύντρια του 3ου Δημοτικού Σχολείου Αλίμου κα Ιωάννα Μικρογιαννάκη και την Διευθύντρια του 9ου Δημοτικού κα Δέσποινα Κασάπα ενημερωθήκαμε όχι μόνο για τους στόχους του προγράμματος που είναι:
α) Η δημιουργία γνωστικών και αξιακών προϋποθέσεων στα παιδιά ώστε να έχουν θετικές στάσεις και συμμετοχικές συμπεριφορές στα ζητήματα της προστασίας της οικολογικής ισορροπίας, της ποιότητας της ζωής και της βιωσιμότητας της ανάπτυξης.
β) Η ανάπτυξη παιδαγωγικού προβληματισμού μεταξύ των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν και η ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών για τα εκπαιδευτικά συστήματα και τις παιδαγωγικές πρακτικές.
γ) Η ενδυνάμωση των ιστορικών εθνικών και πολιτιστικών δεσμών που συνδέουν τους δύο λαούς και η προώθηση σχέσεων φιλίας και συνεργασίας.

Αλλά και το μεγάλο ζητούμενο της Εκπαίδευσης και της Παιδείας που είναι η σε βάθος κατανόηση των Περιβαλλοντικών ζητημάτων.

H Διευθύντρια του 9ου Δημοτικού κα Δέσποινα Κασάπα μας τόνισε έναν ακόμα λόγο που το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει ιδιαίτερη αξία. «Μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα αναδείχτηκαν στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς των δυο χωρών.

« Οι μαθητές μας ασχολήθηκαν  με το περιβαλλοντικό θέμα που επέλεξε το σχολείο. Κατά τη διάρκεια του πρώτου χρόνου συμμετοχής τους, οι μαθητές/τριες πραγματοποίησαν επισκέψεις εντός του διδακτικού χρόνου, κάνοντας μελέτες πεδίου, εργαζόμενοι σε ομάδες και αναλαμβάνοντας μικρές έρευνες.

 

 Υπεύθυνη συντονίστρια του προγράμματος είναι η κ. Θάλεια

Παπακωνσταντίνου, η οποία έχει αναλάβει  τη συνεργασία , τη διάδραση, την επικοινωνία με το κυπριακό σχολείο και την υλοποίηση του προγράμματος. Στο πρόγραμμα συμμετέχει η φετινή Στ2΄ τάξη ( 2017 – 2019 ).

 Στη διάρκεια του δεύτερου χρόνου, γίνονται ανταλλαγές μαθητών/τριών μεταξύ των σχολείων της Κύπρου και της Ελλάδας. Μέσα στο πλαίσιο του προγράμματος, γίνεται αμοιβαία φιλοξενία Κύπριων και Ελλήνων  μαθητών/τριών. Σκοπός είναι η σύσφιξη σχέσεων και παρουσίαση της ολοκληρωμένης πια μελέτης στα αντίστοιχα σχολεία. 

 

Το 9ο Δημοτικό σχολείο Αλίμου συνεργάζεται με το ΙΒ΄ Δημοτικό Σχολείο Πάφου  (Πεύκιος Γεωργιάδης). 

Το Πρόγραμμα Χρυσοπράσινο φύλλο  συνδέει εκπαιδευτικούς και μαθητές προωθεί τη φιλία και τη συνεργασία και αναδεικνύει κοινά στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς των δύο χωρών. 

Ο όρος πολιτιστική κληρονομιά περιλαμβάνει τον απτό πολιτισμό ( όπως μνημεία, τοπία, έργα τέχνης ) , τον άυλο πολιτισμό ( όπως τη λαογραφία , τις παραδόσεις , τη γλώσσα) και τη φυσική κληρονομιά που περιλαμβάνει σημαντικά πολιτιστικά τοπία και βιοποικιλότητα.»

Η έκβαση του προγράμματος δεν είναι μια εύκολη υπόθεση καθώς απαιτείται χρόνος, μελέτη, σχεδιασμός και όλα αυτά χωρίς τους απαραίτητους πάντα οικονομικούς πόρους.

« Εύχομαι ειλικρινά καλή επιτυχία στην έκβαση  του προγράμματος  σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς μαθητές , εκπαιδευτικούς, συντονιστές από όλα τα σχολεία  του Αλίμου που συμμετέχουν  στο πρόγραμμα, ελπίζοντας στη συνέχιση του.» 

Η συνέχιση του προγράμματος είναι ειλικρινά ένας αγώνας δρόμου αφού δυστυχώς, δεν προβλέπεται χρηματοδότηση των ελληνικών Σχολείων από τον τακτικό προϋπολογισμό παρά το ότι το πρόγραμμα λειτουργεί εδώ και δεκαεπτά χρόνια. Τα Σχολεία προσπαθούν να καλύψουν τις απαιτούμενες δαπάνες των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, των μετακινήσεων στην Κύπρο και της φιλοξενίας των κυπριακών αποστολών με πηγές που το καθένα μπορεί να εξασφαλίσει. Από το ξεκίνημα υπήρχε και συνεχίζει να υπάρχει χρηματοδότηση από τους Δήμους, η οποία τα τελευταία χρόνια όλο και περιορίζεται.

 Οι πρώτοι Δήμοι που στήριξαν οικονομικά το Πρόγραμμα ήταν της Αργυρούπολης και του Αλίμου. Μιλώντας με τον Δήμαρχο Αλίμου, Ανδρέα Κονδύλη επιβεβαιώσαμε το γεγονός ότι οι δαπάνες μετακίνησης καλύφθηκαν από τον Δήμο και η καταβολή των χρημάτων έχει δρομολογηθεί. Υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη και για τους Έλληνες μαθητές που θα ταξιδέψουν στην Κύπρο τον Μάρτιο.

 Σημαντικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια παίζουν και οι Σύλλογοι Γονέων, ενώ γίνεται προσπάθεια εξεύρεσης χορηγών και όπως είναι φυσικό μέρος της συνολικής επιβάρυνσης αναλαμβάνουν οι γονείς. Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αργυρούπολης αναλαμβάνει μέχρι σήμερα τη φιλοξενία των Κυπρίων και Ελλήνων εκπαιδευτικών κατά τις προπαρασκευαστικές συναντήσεις εργασίας και επιμόρφωσης καθώς και τα έξοδα του επιμορφωτικού προγράμματος. Επίσης, αναλαμβάνει τη φιλοξενία των Κυπρίων εκπαιδευτικών Β/θμιας εκπαίδευσης

3ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ « ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ-ΖΩΝΤΑΝΟΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ»

(υπεύθυνοι συντονιστές προγράμματος, οι εκπαιδευτικοί  κα Κατερίνα Μυτιλιναίου κος Νεκτάριος Κέκερης)

«Μετά την επιμόρφωση των Κύπριων και Ελλήνων εκπαιδευτικών στο Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Δράσης, τα παιδιά της Στ΄ ανέλαβαν δράση  με την εργασία τους με τίτλο: «Ενεργός Πολίτης-Ζωντανός Πλανήτης» Οι δυο υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί μας εξήγησαν τον τρόπο που εργάστηκαν αλλά και ποιος ήταν ο απώτερος στόχος «Αυτό που προσπαθήσαμε μέσα από τις δράσεις μας, την ανακύκλωση, τον ενεργειακό έλεγχο στο σχολείο, τα παιχνίδια που δημιουργήσαμε με πρακτικές συμβουλές ήταν να ευαισθητοποιηθούν και οι υπόλοιποι μαθητές και να διαμορφώσουμε ενεργούς πολίτες. Στόχος μας ήταν να περάσουμε το μήνυμα σε παιδιά και γονείς πως μπορούμε να είμαστε συνειδητοί καταναλωτές, εξοικονομώντας ενέργεια, πως μπορούμε να μειώσουμε τους ρύπους στην ατμόσφαιρα, πως μπορούμε να διασφαλίσουμε το μέλλον του πλανήτη. Φτιάξαμε αφίσες και ειδικούς ενημερωτικούς φακέλους για να δώσουμε και στα υπόλοιπα παιδιά του σχολείου. Γράψαμε ένα γράμμα για να το στείλουμε στον Δήμαρχο ζητώντας να βάλουμε στο σχολείο φυσικό αέριο.

Η τάξη του συνάδελφου εκπαιδευτικού δουλεύει φέτος σε ένα πρότζεκτ που έχει απήχηση σε παγκόσμιο επίπεδο. Κάνουν εικονικές δίκες επιχειρηματολογώντας σε περιβαλλοντικά ζητήματα που έχουν αναζητήσει επίλυση στο δικαστήριο της Χάγης όπως η εκδίκαση της υπόθεσης φαλαινοθηρίας μεταξύ Ιαπωνίας και Αυστραλίας.

Η συνεργασίας μας με το Ενιαίο Ολοήμερο Περιφερειακό Δημοτικό Σχολείο της Κύπρου «Ιαματική» ήταν εξαιρετική. Τα παιδιά δημιούργησαν σχέσεις φιλίας με τους συμμαθητές τους στην Κύπρο. Από πέρσι αλληλογραφούν, ανταλλάσσουν συμβολικά δωράκια και έχουν αναπτύξει μια ξεχωριστή σχέση»

9o ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ «ΧΡΥΣΟΠΡΑΣΙΝΟ ΦΥΛΛΟ,ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ,ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ, ΜΙΑ ΠΑΤΡΙΔΑ»

(υπεύθυνη συντονίστρια προγράμματος κα Θάλεια Παπακωνσταντίνου)

«Το θέμα του προγράμματός μας ως Ε2 ήταν: «ΖΩ ΣΤΟΝ ΑΛΙΜΟ ,ΑΓΑΠΩ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ,ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ”  και βασικός στόχος ήταν η καλλιέργεια  της ενεργού πολιτειότητας στους μικρούς μαθητές ,καθώς και  η ευαισθητοποίησή τους σε θέματα περιβάλλοντος όπως και της τοπικής ιστορίας. Κατά τη διάρκεια του σχολ.έτους 2017-18 συνεργαστήκαμε με τον Πρόεδρο Δημ.Επιτροπής Παιδείας  κ. Μαριόλη  και κάναμε συνέργειες με τους Παιδικούς Σταθμούς του Δήμου μας Βασική δράση μας (από το 2016 που υιοθετήσαμε το αρχαίο θέατρο Ευωνύμου) είναι “Μαθητές ξεναγούν μαθητές “,κατά την οποία ενημερώνουμε μαθητές του σχολείου μας για το αρχαίο θέατρο και τους κάνουμε ξενάγηση. Σε αυτό μας έχουν βοηθήσει ο κ. Μαριόλης, ο Αντιδήμαρχος Εθελοντισμού κ. Διαμαντής, η πρώην δημ.σύμβουλος κ.Κεσίσογλου .Επίσης συνεργαστήκαμε και με το Ειδικό Σχολείο για παιδιά με εγκεφαλική παράλυση στην Αργυρούπολη και συμμετείχαμε από κοινού στο φεστιβάλ Ευαισθητοποιημένης Ανακύκλωσης (Σύλλ.Εθελοντών ΠΡΟΑΣΠΙΖΩ ) όπου και βραβευτήκαμε για το οικολογικό δρώμενο που παρουσιάσαμε (αποτέλεσμα συνεργασίας  των τμημάτων των δύο σχολείων που είχε θέμα την πετρελαιοκηλίδα στον Άλιμο).Κάναμε πολλά…Εκστρατεία ενημέρωσης του μαθητικού πληθυσμού για την αντικατάσταση της πλαστικής σακούλας μιας  χρήσης από άλλες χειροποίητες τσαντούλες που φτιάχναμε μόνοι μας (από παλιά φορεμένα κοντομάνικα )


 

Με τη φετινή ΣΤ2, ασχολούμαστε με την ιστορία μας ,τους δεσμούς με την Κύπρο  οπότε ο τίτλος των φετινών δράσεων είναι “ΧΡΥΣΟΠΡΑΣΙΝΟ ΦΥΛΛΟ,ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ,ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ,ΜΙΑ ΠΑΤΡΙΔΑ». Αφορμή γι’ αυτό ήταν η συγκίνηση που ένιωσα(και προσπάθησα να  περιγράψω εικόνες και συναισθήματα στους μαθητές μου) όταν μέσα στο ΙΒ ΔΣ Πάφου έβλεπα γύρω σε όλους τους τοίχους εργασίες παιδιών και αφίσες με το “ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ” .Οι εκπαιδευτικοί μού έδωσαν βιβλία που ξεφυλλίζοντάς τα συνειδητοποίησα ότι οι Κύπριοι νιώθουν “παιδιά ” της Μητέρας Ελλάδας και δεν πρόκειται ποτέ να ξεχάσουν πού ανήκουν…Ήταν συγκλονιστική εμπειρία..

Η επικοινωνία μας γίνεται μέσω viber ή skype καθώς και τηλεφωνικά. Έχουμε ανταλλάξει ήδη 4 φορές  δώρα μέσω ταχυδρομείου. Το δέμα που τους στείλαμε πριν από λίγο καιρό περιείχε μπισκοτάκια χριστουγεννιάτικα που φτιάξαμε με τα χέρια μας μέσα στην τάξη (με τα Τριτάκια  μου) καθώς και κατασκευές και κάρτες από τα Εκτάκια ).Στη γιορτή συνδέω την κλεμμένη Καρυάτιδα με το κομμάτι της Κύπρου  που άρπαξαν το 1974.»

ΙΩΑΝΝΑ ΜΙΚΡΟΓΙΑΝΝΑΚΗ (ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ 3ΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΑΛΙΜΟΥ)

«Από την φύση του το «Χρυσοπράσινο Φύλλο» φέρνει σε επαφή τους μαθητές με την ιδιαίτερη ιστορία της Κύπρου»

-Ένα Διακρατικό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία, αγκαλιάζεται για δεύτερη χρονιά από τα σχολεία του Δήμου και το 3ο Δημοτικό Σχολείο Αλίμου. Πόσο σημαντική είναι αυτή η συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών αλλά και μαθητών μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου;

Το Χρυσοπράσινο Φύλλο είναι ένα διακρατικό πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που υλοποιείται εδώ και 24 χρόνια με μαθητές και εκπαιδευτικούς σχολείων από την Ελλάδα και την Κύπρο. Η συνεργασία ανάμεσα στα σχολεία είναι διετής. Την πρώτη χρονιά των συνεργασιών γίνονται οι διεργασίες για την επιλογή του θέματος, αναζητούνται τρόποι για το σχεδιασμό και την υλοποίηση του προγράμματος και πραγματοποιούνται οι πρώτες επαφές και γνωριμίες ανάμεσα στα Σχολεία με το συντονισμό του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αργυρούπολης. Τέλος, πραγματοποιούνται οι αμοιβαίες επισκέψεις των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, οι οποίοι φιλοξενούνται με ευθύνη του κάθε σχολείου, ενώ παράλληλα διοργανώνονται επιμορφωτικά σεμινάρια στην Ελλάδα και την Κύπρο για όλους τους συμμετέχοντες από τους εμπλεκόμενους φορείς. Τη δεύτερη χρονιά, ολοκληρώνονται τα προγράμματα με αμοιβαίες και πάλι ανταλλαγές μαθητικών ομάδων, στις οποίες συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί αλλά και εκπρόσωποι των συλλόγων γονέων, ώστε να αναπτυχθεί γόνιμος διάλογος, συνεργασία και ανταλλαγή απόψεων με όλους όσους απαρτίζουν τη σχολική κοινότητα.

Oι μαθητές έχουν καταλάβει την αναγκαιότητα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ως μέσο μακροπρόθεσμης λύσης των περιβαλλοντικών προβλημάτων;

Η σε βάθος κατανόηση των περιβαλλοντικών ζητημάτων που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος, όχι μόνο σε τοπικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, παράλληλα με την ανάληψη δράσεων που οδηγούν στην αντιμετώπισή τους, είναι το μεγάλο ζητούμενο της εκπαίδευσης αλλά και της παιδείας γενικότερα. Και είναι ένα ζητούμενο που αφορά όλους και όχι μόνο τους μαθητές. Με αυτό το όραμα σχεδιάζουμε και υλοποιούμε τα συγκεκριμένα προγράμματα και με την ελπίδα για ένα καλύτερο τρόπο ζωής πάνω στη γη.

Oι Κύπριοι μαθητές έρχονται λίγες μέρες πριν τα Χριστούγεννα να φιλοξενηθούν στην χώρα μας. Υπάρχουν συγκεκριμένες κοινωνικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, εξορμήσεις περιβαλλοντικού και ιστορικού ενδιαφέροντος που θα πραγματοποιηθούν;

Έχουμε ήδη οργανώσει τη φιλοξενία της κυπριακής αποστολής, η οποία αποτελείται από 14 μαθητές, 3 εκπαιδευτικούς και 3 γονείς. Την πρώτη μέρα θα έρθουν στο Σχολείο, θα γνωριστούν με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, θα ξεναγηθούν στο ενδοσχολικό μουσείο που έχει δημιουργηθεί εδώ και ένα χρόνο από τα ίδια τα παιδιά της Δ΄ τάξης και θα παρακολουθήσουν τη θεατρική παράσταση Ελένη του Ευριπίδη που έχουν ετοιμάσει οι μαθητές της Ε΄ τάξης. Την ίδια μέρα, το απόγευμα, θα πραγματοποιηθεί η επίσημη εκδήλωση του προγράμματος, την οποία έχουν ετοιμάσει από κοινού τα δυο σχολεία και θα είναι ανοιχτή για τους γονείς και την τοπική κοινωνία. Τις επόμενες δυο ημέρες έχουμε οργανώσει επίσκεψη με ξενάγηση στο Μουσείο της Ακρόπολης αλλά και στην Ακρόπολη, αστροπαρατήρηση και παρουσίαση θέματος σχετικού με το Άστρο των Χριστουγέννων, ολοήμερη εκδρομή στο Ναύπλιο, με επίσκεψη στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα και  περιήγηση στα μνημεία και τα αξιοθέατα της πόλης.

-Γνωρίζουμε ότι υπήρξε πρόκληση ενδιαφέροντος από την πλευρά του Σχολείου ώστε να επιλεχθεί στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, γνωρίζουμε επίσης ότι στο πλαίσιο των ανταλλαγών των επισκέψεων δεν προβλέπεται χρηματοδότηση των Ελληνικών Σχολείων, αν και οι δαπάνες είναι υψηλές. Ο Δήμος προτίθεται να βοηθήσει την συγκεκριμένη δράση με κάποιου είδους χρηματοδότηση;

Η έλλειψη χρηματοδότησης είναι πράγματι το δύσκολο σημείο αυτού του προγράμματος. Έχουμε ζητήσει τη βοήθεια του Δήμου και έχουμε θετική ανταπόκριση στο αίτημα μας. Η βοήθεια, ωστόσο, του Δήμου δεν καλύπτει όλες τις ανάγκες της φιλοξενίας και για το λόγο αυτό έχουμε ταυτόχρονα ζητήσει βοήθεια και από το Σύλλογο Γονέων αλλά και τους γονείς των μαθητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Τους ευχαριστούμε όλους θερμά και ελπίζουμε να ολοκληρώσουμε τη φιλοξενία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο μέσα από τη συνεργασία όλων όσων αναφέρθηκαν παραπάνω. Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να τονίσω και την προθυμία όλων των εκπαιδευτικών του Σχολείου να συμβάλουν με προσωπικό κόπο στην υποδοχή και τη φιλοξενία της κυπριακής ομάδας.

-Το «Χρυσοπράσινο Φύλλο» ελπίζει του χρόνου οι αέρηδες του Ελύτη να συνεχίσουν να φέρνουν κοντά τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς των δυο χωρών που έχουν κοινή ιστορία, γλώσσα, θρησκεία, πολιτισμό. Μέσα από τέτοια προγράμματα είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι περνάνε και κάποια μηνύματα πολιτικής και ιστορικής σημασίας;

Από τη φύση του το “Χρυσοπράσινο Φύλλο” φέρνει σε επαφή τους μαθητές με την κοινή ιστορία των δυο χωρών αλλά και με την ιδιαίτερη ιστορία της Κύπρου, τη διχοτομημένη πρωτεύουσα, τη μόνη στο σύγχρονο κόσμο, το διχοτομημένο νησί, τη μνήμη των ανθρώπων που έζησαν αυτά τα γεγονότα. Η προσέγγιση και η επεξεργασία αυτών των γεγονότων γίνεται με τον ανάλογο σεβασμό, την ευαισθησία και τον προβληματισμό που απαιτούν.

Χρυσοπράσινο φύλλο ριγμένο στο πέλαγο

Γη της λεμονιάς, της ελιάς
γη της αγκαλιάς, της χαράς
γη του πεύκου, του κυπαρισσιού
των παλικαριών και της αγάπης

Χρυσοπράσινο φύλλο
ριγμένο στο πέλαγο

Γη του ξεραμένου λιβαδιού
γη της πικραμένης Παναγιάς
γη του λίβα, τ’ άδικου χαμού

τ’ άγριου καιρού, των ηφαιστείων

Χρυσοπράσινο φύλλο 
ριγμένο στο πέλαγο

Γη των κοριτσιών που γελούν
γη των αγοριών που μεθούν
γη του μύρου, του χαιρετισμού
Κύπρος της αγάπης και του ονείρου

Χρυσοπράσινο φύλλο 
ριγμένο στο πέλαγο

 Το «Χρυσοπράσινο Φύλλο» του τραγουδιού δεν είναι ένα τυχαίο. Είναι αφιερωμένο στο μαρτυρικό νησί της Αφροδίτης, την Κύπρο. Υπάρχει ένα είδος βελανιδιάς που φυτρώνει μόνο στην Κύπρο. Η μια πλευρά του φύλλου χρυσίζει και άλλη είναι πράσινη! Η Λατζιά (Δρύς η κληθρόφυλλη / golden oak), είναι το εθνικό δέντρο της Κύπρου. Αυτό που ίσως μπερδεύουν  κάποιοι είναι ότι ο Σεφέρης ύμνησε μέσα από τους στίχους του όσο κανένας άλλος Ελλαδίτης την Κύπρο, οι στίχοι όμως του «χρυσοπράσινου φύλλου» είναι του Λεωνίδα Μαλένη, μελοποιήθηκαν από τον Μίκη Θεοδωράκη και το τραγούδι ερμήνευσε το 1966 ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης. Το «δεν ξεχνώ» σύνθημα για την Τουρκική κατοχή της Βόρειας Κύπρου αλλά και το ποιητικό «χρυσοπράσινο φύλλο» ριγμένο στο πέλαγο, είναι δυο συνθήματα που μας βοηθούν να μην ξεχνάμε. Το “ΧΡΥΣΟΠΡΑΣΙΝΟ ΦΥΛΛΟ” ελπίζει ότι και του χρόνου οι αέρηδες του Ελύτη να συνεχίσουν να φέρνουν τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς του προγράμματος και σε απελευθερωμένες περιοχές μιας ελεύθερης και ενωμένης Κυπριακής Δημοκρατίας, όπως είναι οι κατεχόμενες σήμερα περιοχές της Αμμοχώστου, της Μόρφου και της Κερύνειας …

Η ποίηση και η μνήμη μας βοηθούν να θυμόμαστε τα εγκληματικά λάθη του παρελθόντος και να βλέπουμε το χρυσοπράσινο φύλλο να ταξιδεύει στο πέλαγος της γνώσης και της αλήθειας. Δεν είναι τίποτα τυχαίο, ούτε το γεγονός ότι την παρτιτούρα του τραγουδιού ο Μίκης την ξανάγραψε ιδιοχείρως  και την έστειλε το 2010 ως συμβολικό δώρο στην Κυπριακή Βουλή.

Bolivar

Διαφημίσεις
Διαφημίσεις