Άλιμος News

Η Σχολή Οδηγών Δημάκης μας ενημερώνει… “Κορωνοιός και τροχαία ατυχήματα”

Η επέλαση του κορωνοϊού στη χώρα μας επέφερε μικρή μείωση στα οδικά τροχαία ατυχήματα και θανάτους που καταγράφηκαν για το συνολικό διάστημα του έτους. Αν αναλογιστούμε όμως τον μειωμένο χρόνο χρήσης των οχημάτων καθώς και τα μειωμένα αντιστοίχως χιλιόμετρα που διανύθηκαν λόγω της πανδημίας, η μικρή υποχώρηση του αριθμού των ατυχημάτων ελάχιστη αξία έχει στην πραγματικότητα. Η μάστιγα των τροχαίων ατυχημάτων που εδώ και χρόνια τοποθετεί τη χώρα μας στις πρώτες θέσεις των σχετικών πανευρωπαϊκών πινάκων στατιστικής εξακολουθεί να μαίνεται!

Η χρονιά του 2020 άλλωστε δεν είχε ξεκινήσει με καλούς οιωνούς. Ήδη το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, περίοδος όπου ο κορωνοϊός δεν είχε εμφανιστεί ακόμα, ο εγχώριος αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων, θανάτων και τραυματιών ήταν ο υψηλότερος της τελευταίας τριετίας. Πιο συγκεκριμένα, τους πρώτους δύο μήνες της χρονιάς καταγράφηκαν 1.646 οδικά τροχαία ατυχήματα έναντι 1.369 το αντίστοιχο διάστημα του 2019 και 1.462 του 2018. Οι νεκροί ήταν 96 (+15,7% συγκριτικά με το 2019 και +28% συγκριτικά με το 2018) και οι τραυματίες 1.951 (1.602 και 1.760 το 2019 και το 2018 αντίστοιχα).

Η επιβολή του γενικού απαγορευτικού στις άσκοπες μετακινήσεις πολιτών και οχημάτων (lockdown) στις 23 Μαρτίου είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν αρκετά τα παραπάνω τραγικά νούμερα εξαιτίας του επακόλουθου σημαντικού περιορισμού της κινητικότητας των πολιτών. Η πτωτική αυτή τάση επιβεβαιώνεται και διαπιστώνεται με μεγαλύτερη σαφήνεια τον Απρίλιο, δεδομένου ότι  οι απαγορεύσεις  στις μετακινήσεις ίσχυσαν καθ’ όλη την διάρκειά του. Έτσι για το διάστημα αυτό,  τα τροχαία, οι θάνατοι και οι τραυματίες που οφείλονται σε αυτά εμφανίζουν πτώση έως και κατά 70%.

Η άρση ωστόσο των επιβληθέντων περιορισμών για το επόμενο χρονικό διάστημα, από τον Μάιο μέχρι και τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία καταδεικνύουν την άμεση αυξητική πορεία των σχετικών μεγεθών.

Συγκεκριμένα, για τον μήνα Οκτώβριο, καταγράφηκαν 899 τροχαία ατυχήματα παρουσιάζοντας μείωση μόνο 11,9%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, στα ατυχήματα αυτά καταγράφηκαν 66 νεκροί (αύξηση 4,8%) και 49 βαριά τραυματίες (μείωση 7,5%).

Γενικότερα, σύμφωνα πάντα με τα επίσημα στοιχεία, το πρώτο 9μηνο του 2020 έχουν καταγραφεί στην Ελλάδα 6.977 οδικά τροχαία ατυχήματα σημειώνοντας πτώση 13,1% συγκριτικά με το 2019. Οι θάνατοι που οφείλονται σε αυτά είναι 434 και οι τραυματίες 8.192, έχοντας μειωθεί κατά 18,3% και 16,1% αντίστοιχα.

Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ για το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου

Ασχέτως βέβαια της βελτίωσης των αριθμητικών δεδομένων κατά τη διάρκεια του lockdown και πάλι υπήρξε σημαντικός αριθμός τροχαίων ατυχημάτων. Αυτό μπορεί εν μέρει να αποδοθεί στην ψυχική κατάσταση των οδηγών, η οποία τεκμηριωμένα επηρεάζει τον τρόπο που οδηγούν και αντιδρούν στις συνθήκες που αντιμετωπίζουν στο δρόμο. Έτσι, και κατά την διάρκεια εφαρμογής μέτρων περιοριστικού χαρακτήρα στις μετακινήσεις και απαγορεύσεων εν γένει, ο πολίτης-οδηγός μοιραία βιώνει μία κρίση,  λόγω διαφόρων προβλημάτων που έχουν προκύψει στη ζωή και την καθημερινότητά του και σχετίζονται με τις καινοφανείς συνθήκες περιορισμού (οικονομικά προβλήματα, άγχος, κατάθλιψη, στρες, αίσθημα φόβου, λύπης κ.α.). Σε κάθε περίπτωση και, ανεξαρτήτως του κορωνοΐού, αν ο οδηγός βρίσκεται σε συναισθηματική φόρτιση,   (είναι π.χ. θυμωμένος, λυπημένος, ή βρίσκεται σε υπερδιέγερση) αυξάνεται κατά 9,8 φορές ο κίνδυνος να προκληθεί τροχαίο ατύχημα. Επίσης, ισχύει το πάγιο δεδομένο ότι δηλαδή, η οδήγηση με ταχύτητα που υπερβαίνει το εκάστοτε καθορισμένο όριο αυξάνει κατά 13 φορές τον κίνδυνο τροχαίου ατυχήματος.

Είναι προφανές ότι η ψυχική και συναισθηματική κατάσταση ενός οδηγού μπορεί να ευνοήσει αλόγιστες και ανορθόδοξες συμπεριφορές κατά την οδήγηση.

Οι ειδικοί τονίζουν πάντως ότι η αυξημένη χρήση του αυτοκινήτου που παρατηρήθηκε, συγκριτικά με αυτή των μέσων μαζικής μεταφοράς, μετά την άρση του πρώτου lockdown, διατήρησε σε υψηλά επίπεδα τα νούμερα των τροχαίων ατυχημάτων και δεν παρατηρήθηκε τελικά μεγάλη πτώση στα  συνολικά για το έτος στατιστικά. Η επιλογή χρήσης του αυτοκινήτου στη μετά-το-lockdown περίοδο οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι έχει θεωρηθεί από τους ειδικούς ως το πιο ασφαλές όχημα μεταφοράς έναντι του κορωνοϊού.

Σε κάθε περίπτωση, ελπίζουμε ότι μετά το πέρας της πανδημίας, τα τροχαία ατυχήματα θα συνεχίσουν να καταγράφουν πτώση και δεν θα παρατηρηθούν ξανά τα επίπεδα αύξησης του 1ου διμήνου του ‘20.

Η βελτίωση του οδικού μας δικτύου σε σύγχρονα πλαίσια (smart cities)  καθώς και η χρήση οχημάτων νέας τεχνολογίας  που παρέχουν μεγαλύτερη ασφάλεια μπορούν  να συμβάλουν σε μείωση των ατυχημάτων. Ανεξάρτητα απ’ αυτό, σταθερή προτεραιότητα αποτελεί η σωστή εκπαίδευση και διαπαιδαγώγηση των ελλήνων οδηγών, αναγκαίο συστατικό μιας οργανωμένης προσπάθειας για  ουσιαστική αναβάθμιση του τομέα της οδικής ασφάλειας στη χώρα.

Δείτε περισσότερα για τη Σχολή Οδηγών Δημάκης εδώ…

Σχετικά Άρθρα

Back to top button