Επένδυση στο Ελληνικό: Το μεγάλο στοίχημα που παραλίγο να χαθεί
Συλλογική μνήμη …η «κατασκευή» του παρελθόντος υπό το φως του παρόντος. Στις αρχές του 2017, εφόσον είχαν δοθεί όλες οι απαιτούμενες εγκρίσεις από την Βουλή και το Συμβούλιο Επικρατείας, που θα εξέταζε το Σχέδιο Γενικής Διάταξης, «ήταν εφικτό να ξεκινήσει το έργο ανάπλασης του Ελληνικού» όπως δήλωνε σε συνέντευξη του στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Διευθύνων Σύμβουλος, Οδυσσέας Αθανασίου, της Lamda Development Sa, που έχει αναλάβει την δημιουργία του μητροπολιτικού πάρκου διεθνούς εμβέλειας.
«Το έργο θα ξεκινούσε με την πλήρη εκκαθάριση της συνολικής έκτασης 6.200 στρεμμάτων και σε διάστημα 6-9 μήνες η έκταση θα ήταν έτοιμη προκειμένου να ξεκινήσουν οι αναπλάσεις, με πρώτο έργο την δημιουργία του μεγαλύτερου παραλιακού πάρκου στην Ευρώπη έκτασης 2.ΟΟΟ στρεμμάτων».
Μια επένδυση 8δις ευρώ που θα δημιουργούσε 70.000 νέες θέσεις εργασίας και θα σηματοδοτούσε το οριστικό τέλος σε μια περίοδο 14 ετών εγκατάλειψης των 6.200 στρεμμάτων που καταλάμβανε το πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού
Η εταιρεία έχει ήδη ξοδέψει 50 εκατομμύρια ευρώ σε μελέτες, παρά την αβεβαιότητα για το αν αυτά τα χρήματα θα πάνε χαμένα καθώς έχουν περάσει ήδη τρία χρόνια από τότε που θα έπρεπε η πολιτεία να έχει ολοκληρώσει τα πάντα.
Όλα αυτά διαδραματίζονταν ενώ ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων τόνιζε ότι το Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων δεν έλαβε υπόψη του την έκκληση του Υπ .Πολιτισμού και την έκθεση της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πανεπιστημίου που ζητούσαν να κηρυχθούν διατηρητέα μνημεία κτίρια του παλαιού αεροδρομίου που θεωρούνται αξιόλογα αρχιτεκτονικά δείγματα και συνδέονται με την ιστορία του αεροδρομίου της χώρας.
Ο αναπληρωτής καθηγητής του Πολυτεχνείου και Διευθυντής του εργαστηρίου Νίκος Μπελαβίλας μιλώντας στην εφημερίδα Συντακτών τόνιζε ότι «η μελέτη περιλάμβανε κτίρια με εξόχως σημαντική αρχιτεκτονική αξία, αλλά και οικοδομήματα που συνδέονται με την ιστορία και την συνεχή λειτουργία του αεροδρομίου σχεδόν για μισό αιώνα, μαζί με αεροσκάφη ιστορικής αξίας που βρίσκονται παροπλισμένα».
Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΜΝ) του Υπ .Πολιτισμού, μετά την εξάωρη συνεδρίαση του, κήρυττε ομόφωνα διατηρητέο, το αγγλικό υπόστεγο ή «Παγόδα» που βρίσκεται στο πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού σε αντίθεση με τα άλλα κτίρια όπως το αθλητικό κέντρο Αγ. Κοσμά που φέρει την υπογραφή του πολεοδόμου Κωνσταντίνου Δοξιάδη,τον δυτικό αεροσταθμό που σχεδιάστηκε από τον Θουκυδίδη Βαλεντή καθηγητή Κτιριολογίας στις αρχιτεκτονικές σχολές Αθηνών-Θεσσαλονίκης, το συγκρότημα κολεγίου Θηλέων, έργο του Στιούαρτ Τόμσον που υποδέχτηκε τους πρόσφυγες της Μ. Ασίας.
Κτίρια που απορρίφθηκαν κατά πλειοψηφία, με τους εκπρόσωπους του ΤΑΙΠΕΔ να αναφέρουν ότι «μια κήρυξη μνημείου στην περιοχή θα φέρει δέσμευση στον περιβάλλοντα χώρο». Κανείς βέβαια τότε δεν γνώριζε τι θα συνέβαινε με τα μεταλλικά υπόστεγα της Πολεμικής Αεροπορίας και το συγκρότημα του ανατολικού αεροσταθμού που είχαν κριθεί διατηρητέα από το 2006.
ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ: «Θα βρεθούν αρχαία στο Ελληνικό; Δεν το ξέρω»
«Θα βρεθούν αρχαία στο Ελληνικό; Δεν το ξέρω. Μπορεί και να βρεθούν όμως. Δεν αποκλείεται. Είναι ένας πάρα πολύ μεγάλος χώρος. Η Αττική κατοικήθηκε από τους νεολιθικούς χρόνους. Άρα έχει διάφορα στρώματα αρχαιολογικά που θα μπορούσε κάποιος να βρει, από τους νεολιθικούς μέχρι τους νεωτέρους, βάλτε πόσοι αιώνες είναι. Αυτά τα αρχαία που ενδεχομένως βρεθούν, θα σταματήσουν την επένδυση; Όχι. Με τους όρους που προβλέπει η αρχαιολογική μας νομοθεσία που προβλέπονται στη σύμβαση, και θα αναδειχθούν και θα προστατευτούν. Αυτά που θα κρίνουν οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, ότι πρέπει να προστατευτούν και θα βοηθήσουν την επένδυση και δεν θα τη σταματήσουν.» Σύμφωνα με την τελευταία συνέντευξη του Άδωνι Γεωργιάδη στο eretikos.gr « Δεν πάμε να καταστρέψουμε τίποτα»
Δημοτικές τρικλοποδιές στο έργο του Ελληνικού
Οι καθυστερήσεις και οι σκοπιμότητες στο Ελληνικό φέρουν ονοματεπώνυμο, αυτό είναι το μόνο βέβαιο. Το επί 17 χρόνια παρατημένο και λεηλατημένο αεροδρόμιο, οι έρημοι χώροι των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων, είχε έρθει η ώρα να αξιοποιηθούν. Και τότε τι συνέβη; Aπλά και λαϊκά …ξεκίνησε το πάρτι. Γιατί είναι πολλά τα λεφτά φίλοι μου!!
O Δήμαρχος Ελληνικού- Αργυρούπολης, Γιάννης Κωνσταντάτος ήταν από την αρχή ξεκάθαρος «Το Ελληνικό ανήκει στους Ελληνικιώτες…Ο Δήμος βρίσκεται μέσα στο αεροδρόμιο έχει ζωή και τίποτα συνεπώς δεν μπορεί να γίνει, αν δεν γίνει σε εναρμόνιση με τις ανάγκες και τα θέλω του Δήμου μας». Σίγουρα η επένδυση στο Ελληνικό (ξενοδοχεία, μαρίνες, εμπορικά κέντρα, καζίνο κλπ) και τα οφέλη προς τον Δήμο Ελληνικού- Αργυρούπολης θα είναι εκατονταπλάσια όλων αυτών που είχαν τα προηγούμενα χρόνια και αυτό το γνωρίζουν οι πάντες ,οι όμοροι Δήμοι και φυσικά ο Δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης. «Το Ελληνικό στο οποίο ανήκει το αεροδρόμιο, υπέστη 75 χρόνια την απαξίωση, διότι δεν μπορούσε να χτιστεί και να λειτουργήσει τίποτα γύρω του και αυτό λόγω της λειτουργίας του. Αναπτύχτηκαν λοιπόν οι όμοροι Δήμοι, «εισέπρατταν» τον κόσμο, στις παραλίες, στα ξενοδοχεία στα εμπορικά τους και το Ελληνικό είχε να εισπράττει μόνο τα τέλη του αεροδρομίου. Ήρθε επιτέλους η ώρα του Ελληνικού να αναπτυχθεί, να μην είναι ο «φτωχός συγγενής».
Κάπως έτσι ξεκίνησε και ο πόλεμος με τον «φτωχό συγγενή» που ύψωσε το ανάστημα του και διεκδίκησε κατά πολλούς το δίκαιο, αυτό που του αναλογεί. «Το 90% της επένδυσης γίνεται μέσα στα χωροταξικά και διοικητικά μας όρια… θα πρέπει επιτέλους ο Δήμαρχος Αλίμου, ο οποίος έχει μια έδρα αναλογική στο Διοικητικό Συμβούλιο του φορέα, καθώς μόνο το 4% της επένδυσης θα πραγματοποιηθεί μέσα στα διοικητικά όρια της πόλης του, να συνειδητοποιήσει ότι σε κάτι που δεν του ανήκει, δεν μπορεί να έχει αξιώσεις. Δεν μπορεί το 4% να αξιώνει ισότιμη συμμετοχή στην λήψη αποφάσεων για την λειτουργία της νέας πόλης μας»(πηγή in.gr Mάρτιος 2019)
Ο Φορέας Διαχείρισης Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού βοηθά και στην αποφυγή Δημοτικών Αυθαιρεσιών.
Ο σκοπός της δημιουργίας του Φορέα Διαχείρισης του Ελληνικού αποτελούμενο από 9μελές Διοικητικό Συμβούλιο στελέχη της τοπικής Αυτοδιοίκησης-της Lamda και της Κυβέρνησης είχε σκοπό να ασκεί καθήκοντα δημαρχιακής αρχής. Μάλιστα με τροπολογία που έγινε στο νομοσχέδιο προβλέπεται η πρόσληψη 3 ειδικών συμβούλων, ενός μηχανικού, ενός δικηγόρου και ενός Διοικητικού υπαλλήλου.
Η αίτηση ακύρωσης του Φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά, που κατέθεσε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) ο Δήμος Αλίμου, τέλος Νοεμβρίου 2018 προκάλεσε μεγαλύτερους τριγμούς στην ήδη διαταραγμένη σχέση των εμπλεκόμενων Δήμων. Η εκδίκαση της αίτησης ακύρωσης και η έκδοση απόφασης γνώριζαν ότι θα χρειασθεί μερικούς μήνες. Σε περίπτωση που γινόταν δεκτή για να συγκροτηθεί ένας νέος φορέας, θα ήταν αναγκαίο ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Όπως τόνιζαν οι εμπλεκόμενοι φορείς με την προσφυγή αυτή μπλοκάρεται η επένδυση του Ελληνικού, καθώς η λειτουργία του φορέα δέχεται αναβλητική αίρεση προκειμένου να ξεκινήσει το έργο.
Αντίθετoς ,ως προς αυτή την θέση ήταν ο Δήμαρχος Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης που διευκρίνιζε: «Η προσφυγή μας στη Δικαιοσύνη για τον φορέα δεν εμποδίζει την επένδυση. Μέχρι να λειτουργήσει ο Φορέας, έχουμε κάθε περιθώριο για αλλαγή και βελτίωση του θεσμικού πλαισίου του, χωρίς να επηρεάζεται η επένδυση. Κύρια σημεία της διαφωνίας μας είναι ότι δεν χρειάζεται εμπλοκή των υπουργείων στη λειτουργία του Φορέα και ότι ο Φορέας πρέπει να είναι ΝΠΔΔ και όχι ΝΠΙΔ».
Σε σχετική ερώτηση εκείνη την περίοδο της δημοσιογράφου Έφης φιλιπποπούλου (Παλμός της Γλυφάδας) για την σχέση του Δήμου Αργυρούπολης-Ελληνικού με τους όμορους Δήμους , ο Δήμαρχος Γιάννης Κωνσταντάτος ήταν σαφής « Με τους Δήμους Ηλιούπολης, Αγίου Δημητρίου και Βάρης-Βούλας Βουλιαγμένης έχουμε άριστη σχέση. Με τον δήμο Γλυφάδας και Αλίμου όμως, έχουν διαταραχθεί οι σχέσεις μας με αφορμή την υπόθεση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού. Εγώ προσωπικά ήμουν ξεκάθαρος υπέρ της επένδυσης με συγκεκριμένους όρους για την πόλη μας. Δυστυχώς οι συνάδελφοι μου στην πορεία άλλαξαν πολλές φορές θέση και για αυτό τον λόγο αποφασίσαμε ο καθένας να κινηθεί αυτόνομα»
Βέβαια κατά την συνάντηση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη με τον Δήμαρχο Γλυφάδας και Αλίμου, για την επιτάχυνση της επένδυσης στο Ελληνικό, ο Δήμαρχος Ανδρέας Κονδύλης συνέχιζε να υποστηρίζει την επένδυση στο Ελληνικό, ως ένα μεγάλο στοίχημα, μια επένδυση που θα επιφέρει πολλά οφέλη στους δήμους.
«Η επένδυση στον μητροπολιτικό πόλο Ελληνικού-Αγίου Κοσμά είναι ένα μεγάλο στοίχημα για τη χώρα και για τις πόλεις μας που πρέπει να το κερδίσουμε. Το μεγάλο αυτό στοίχημα έχει πάρα πολλές παραμέτρους και πάρα πολλά ζητήματα τα οποία από κοινού με την Πολιτεία, με τον υπουργό και κάθε άλλο εμπλεκόμενο φορέα αισιοδοξούμε ότι θα μπορέσουμε να τα διευθετήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ώστε να υπάρχουν τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη για την εθνική οικονομία, για τις πόλεις μας και για την ίδια την επένδυση».
Ως η δύναμη που θα καθορίσει την στάση της και θα διεκδικήσει το καλύτερο για τους δημότες της από την επένδυση στο Ελληνικό και με αυτά τα δεδομένα και τους κινδύνους, ο Δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης κατάφερε όλοι οι σημαντικοί φόροι που θα προκύπτουν από τις δραστηριότητες στον χώρο της επένδυσης (τέλη παρεπιδημούντων, φόροι καζίνο, καταστημάτων να καταλήγουν στα ταμεία του Δήμου Ελληνικού και ο Φορέας διαχείρισης να εισπράττει μόνο τα ανταποδοτικά τέλη. « Είμαστε η μοναδική δημοτική αρχή που προεκλογικά και μετεκλογικά μείναμε αταλάντευτη ότι πρέπει να γίνει η επένδυση του αεροδρομίου. Την επιδιώκουμε και τώρα ξεκινάει ο πόλεμος γιατί τα μεγάλα ζητήματα κανείς δεν τα έχει αγγίξει και αφορούν τη λειτουργία του Δήμου. Είμαστε ο μοναδικός δήμος μέσα στον οποίο θα γίνει η επένδυση και είμαστε ο Δήμος που βρίσκεται μέσα στην επένδυση.»
Η επένδυση στο Ελληνικό αφορά όλους τους Δήμους των Νοτίων προαστίων, εμπλέκονται πολλοί δήμοι και φορείς, απαντούσε ουσιαστικά μέσα από τις δηλώσεις του στην δημοσιογράφο Τέτη Ηγουμενίδη ,ο Δήμαρχος Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης
«Όπως έχω κατ’ επανάληψη επισημάνει και στον ίδιο,(δήμαρχο Ελληνικού-Αργυρούπολης) το ζήτημα της ανάπλασης του πρώην αεροδρομίου δεν αποτελεί αποκλειστικό δημοτικό ζήτημα κανενός εκ των δήμων μας, αλλά μητροπολιτικό ζήτημα όλων μας και όλης της Νότιας Αθήνας. Ως τέτοιο ζήτημα, πολύπλοκο, με τεχνοκρατικές παραμέτρους και εμπλοκή πολλών δήμων και φορέων, απαιτεί νηφαλιότητα, ώριμη προσέγγιση και συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων (κυβέρνηση, δήμοι, επενδυτές κ.λπ.). Αν δεν τα πετύχουμε αυτά, οι ζημιωμένοι θα είναι οι πολίτες των δήμων μας και η ίδια η επένδυση».
Μετά από όλα αυτά τα σενάρια τι έχει μείνει πια; Πιθανότατα και αν δεν βρεθούμε μπροστά σε κάποια μεγαλύτερη έκπληξη μια και οι εξελίξεις τρέχουν, στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το καζίνο μια και η υποβολή δεσμευτικών προσφορών έληξε τέλος Σεπτέμβρη. Τον διαγωνισμό θα φέρει εις πέρας η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων ΕΕΕΠ, μια και είναι προαπαιτούμενο για να ξεκινήσει το έργο στο Ελληνικό. Άλλωστε μετά την υπογραφή και της τελευταίας Κοινής Υπουργικής Απόφασης, που αφορούσε την πολεοδόμηση του ακινήτου, έκλεισε και η τελευταία γραφειοκρατική εκκρεμότητα.