Η εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που απώτερο σκοπό της έχει την βελτίωση την λειτουργικότητας και την προώθηση της ανάπτυξης των παιδιών, μέσα από την χρησιμοποίηση του παιχνιδιού και των σκόπιμων δραστηριοτήτων (ΑΟΤΑ, 1976).
ΠΟΤΕ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ: Όταν…
-Δεν συγκεντρώνεται εύκολα
-Δυσκολεύεται να ακολουθεί εντολές
-Δυσκολεύεται να αντιγράψει σχήματα
-Πέφτει εύκολα και συχνά
-Δυσκολεύεται να φτιάχνει παζλ
-Δεν έχει καλή βλεμματική επαφή
-Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, το μπάνιο, τα χάδια.
-Έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση
-Αποφεύγει τις συναναστροφές και δεν κάνει φίλους της ηλικίας του
-Αντιστρέφει γράμματα
-Δυσκολεύεται να ντυθεί μόνο του
-Δυσκολεύεται να φάει μόνο του
-Δεν πιάνει σωστά το μολύβι, το ψαλίδι, μικρά αντικείμενα
-Δυσκολεύεται να συγχρονίσει το σώμα του, να παίξει μπάλα να τρέξει
-Είναι υπερευαίσθητο σε διάφορες αισθήσεις.
ΜΕ ΠΟΙΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ Η ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ;
Κινητικός τομέας
Αισθητηριακός τομέας
Τομείς καθημερινής ζωής
Συμπεριφορά
Γνωστικές και αντιληπτικές λειτουργίες
Κοινωνικοποίησης
- Όσον αφορά τον κινητικό τομέα, αναφέρεται σε παιδιά που:
- Υπολείπονται στα στάδια της κινητικής εξέλιξης
- Εμφανίζονται αδέξια σε δραστηριότητες αδρής κίνησης
- Έχουν δυσκολίες στην ισορροπία τους και πέφτουν εύκολα
- Έχουν φτωχή στάση του σώματος
- Έχουν φτωχό έλεγχο σε λεπτές κινήσεις, δυσκολία να χειριστούν μικρά αντικείμενα, να κρατήσουν σωστά το μολύβι ή να κόψουν με ψαλίδι
- Δυσκολεύονται να οργανώσουν το σώμα τους και τις κινήσεις τους στον χώρο.
- Έχουν δυσκολία στον οπτικοκινητικό και αμφίπλευρο συντονισμό τους
- Δυσκολεύονται να γράψουν, έχουν άσχημο γραφικό χαρακτήρα, κάνουν πολύ μεγάλα ή πολύ
- μικρά γράμματα, δεν τηρούν σωστές αποστάσεις μεταξύ των γραφημάτων
- Σχετικά με την «γροφοκινητική» αφορά:
- Στη σύλληψη και τον έλεγχο του μολυβιού
- Στον έλεγχο του καρπού, του αντιβραχίου και της ωμικής ζώνης
- Στο σχεδιασμό κίνησης των δακτύλων
- Στη θέση, στη σταθερότητα και στη δύναμη των δακτύλων
- Στην αντιγραφή γραφημάτων και σχεδίων
- Στον προσανατολισμού του χώρου και στην εγκατάσταση της σωστής κατευθυντικότητας
- Στις δεξιότητες οπτικής αντίληψης και παρατηρητικότητας
- Στην ταχύτητα και ακρίβεια της γραφής
- Η παρέμβαση σε δυσκολίες του αισθητηριακού τομέα, αναφέρεται σε παιδιά που:
- Δείχνουν υπερβολική ευαισθησία στο άγγιγμα, σε ήχους ή και θορύβους
- Προτιμούν η αποφεύγουν συστηματικά συγκεκριμένες υφές ή φαγητά / τροφές.
- Αποφεύγουν δραστηριότητες καθημερινής περιποίησης όπως
- χτένισμα ή βούρτσισμα δοντιών
- Αποφεύγουν παιχνίδια που απαιτούν έντονη κινητική δραστηριοποίηση, δεν τους αρέσει η παιδική
- χαρά και ενδεχομένως φοβούνται υπερβολικά μήπως πέσουν
- Παρέμβαση δέχονται και παιδιά με δυσκολίες σε τομείς καθημερινής ζωής, όπως:
- Δυσκολεύονται σε δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης (π.χ. σίτιση, ένδυση, υπόδηση, εκπαίδευσης
- τουαλέτας)
- Τέλος, ότι αφορά τον γνωστικό και αντιληπτικό τομέα, αντιμετωπίζονται δυσκολίες που συναντιόνται:
- Φτωχή οπτική, ακουστική και λεκτική μνήμη
- Αντίληψης χρωμάτων, σχημάτων και χρήσης καθημερινών αντικειμένων
- Χωρικού και χρονικού προσανατολισμού
- Οπτικής αντίληψης
- Εκμάθησης δεξιοτήτων
- Οργάνωσης λογικής σκέψης
Πόσο διαρκεί;
Η κάθε συνεδρία εργοθεραπείας διαρκεί 45-50λεπτά και τα «μαθήματα» γίνονται μία ή δύο φορές την εβδομάδα. Το χρονικό διάστημα είναι κάτι που εξαρτάται από τη δυσκολία που αντιμετωπίζει το παιδί, την συνεργασία των γονέων καθώς και το θεραπευτικό πλαίσιο που θα ορισθεί..
Στο Κέντρο «ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ» η επιστημονική ομάδα που συνεργάζεται για να αξιολογήσει κάθε περίπτωση , να διαγνώσει και να γνωματεύσει, έχει στόχο την καλύτερη, αλλά κι γρηγορότερη αποκατάσταση των δυσκολιών, καθώς και την υποστήριξη του παιδιού και της οικογένειάς του.
Δείτε περισσότερα για το Επιστημονικό Κέντρο “ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ” εδώ!