Γράφει η Ζέτα Φλισκανοπούλου
«Ο Γκάγκιν Αλτουνιάν είναι ένας παραμυθάς που ζωγραφίζει κι ένας γλύπτης- ζωγράφος που αντιστέκεται στη μιζέρια της εποχής καταθέτοντας την πολυταξιδεμένη, βασανισμένη αλλά και άκρως αισιόδοξη τέχνη του»
Ο Αρμένιος ζωγράφος και γλύπτης Γκάγκιν Αλτουνιάν γεννημένος στο Έρεβαν της Αρμενίας ζει στην Ελλάδα τα τελευταία 25 χρόνια. Έφυγε από την Αρμενία το 1995 όταν η χώρα του ήταν σε κατάσταση πολέμου με το Αζερμπαϊτζάν. Οι ελλείψεις σε ήδη πρώτης ανάγκης τον οδήγησαν στην Ελλάδα όπου συγγενείς του είχαν οδηγηθεί από το 1922.Ο παππούς του και η αδελφή του παππού του ήταν οι μόνοι διασωθέντες από τα 80 άτομα της οικογένειας και ενός ολόκληρου χωριού.
Μετά από 63 χρόνια γύριζε στον τόπο γέννησης της μητέρας του. Τον πρώτο καιρό εργάστηκε ως απλός εργάτης σε μαρμαράδικο αλλά αυτό δεν τον απέτρεψε από την τέχνη του. «Είμαι σαν το χορτάρι στην άκρη του δρόμου .Όσο περισσότερο με πατάνε, τόσο πιο πολύ οι ρίζες μου βαθαίνουν.», έλεγε ο Αρμένιος συγγραφέας Παρούτς Σεβάκ. Με οδηγό του αυτή την παρομοίωση αλλά και το ρητό: «Ο θεός όσο πιο πολύ αγαπάει κάποιον, τόσο τον βασανίζει» δεν το έβαλε ποτέ κάτω, ακόμα και στις πιο μεγάλες δυσκολίες.
Η γενοκτονία των Αρμενίων, η μετανάστευση και οι δεσμοί της οικογένειας είναι η ιστορία της ζωής του και ενός λαού που δεν αφήνουν κανέναν ασυγκίνητο .Γινόμαστε συχνά μάρτυρες από πίνακες, εικόνες και ιστορίες από την πατρίδα του που αποτυπώνουν την ιστορία όχι μόνο της οικογένειας του αλλά και της χώρας του.
«Η οικογένεια είναι τιμητικό πράγμα, είναι βάση για την ζωή, για το έθνος» και αυτό το λέει ένας καλλιτέχνης σαν τον Γκάγκιν Αλτουνιάν που η μετανάστευση και οι δεσμοί της οικογένειας έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο σε αυτό που είναι και την τέχνη του. Ο ίδιος γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα πως «κανείς δεν μπορεί να εξοντώσει την Αρμένικη φυλή. Όπου βρίσκονται έστω και δύο Αρμένιοι δημιουργούν μια μικρή Αρμενία» σαν αυτή που δημιουργεί ο ίδιος μέσα από τα έργα του που έχουν μέσα τους το θέμα της γενοκτονίας.
Ο Γκάγκιν Αλτουνιάν ήταν ένας από τους διοργανωτές της έκθεσης το 2015 στον Τεχνοχώρο με τίτλο «1915-2015-100 χρόνια μετά», εντυπωσίασε μεταξύ άλλων με την ζωγραφική εγκατάσταση μικρής τεχνικής μήκους 15 μέτρων αλλά και το γλυπτό του που αποτύπωνε την ιστορία της οικογένειας του.
Ο Γκάγκιν Αλτουνιάν είναι ένας σπουδαίος ζωγράφος και γλύπτης αυτό το απέδειξε και μέσα από τα δύο έργα του, σύνθεση από μπετό που στολίζουν τον Άλιμο, τον Όμηρο που απεικονίζει τον Όμηρο να κρατάει το βιβλίο του ελληνισμού, το βιβλίο του νόστου την Οδύσσεια κατά την επιστροφή στην πατρίδα και στο πνεύμα της χριστιανοσύνης το γλυπτό του Άγγελο.
Αυτός ο σπουδαίος γλύπτης, με υψηλή παιδεία και καλλιτεχνικό ήθος δεν απάντησε ποτέ στις παραφωνίες που ακούστηκαν για τα έργα του, δεν χρειάστηκε απλά γιατί δεν έχει να αποδείξει τίποτα σε κανέναν.
Δίχως συμβιβασμούς και παραχωρήσεις ξέρει καλύτερα απ΄ όλους μας, πρώτα σαν άνθρωπος πως «ζητάμε περισσότερα από αυτά που χρειαζόμαστε από την ζωή, για αυτό δεν νιώθουμε καλά.»Ο ίδιος μέσα από τις δυσκολίες μιας ζωής που του έδειξαν τον δρόμο ξέρει να εκτιμά καλύτερα από πολλούς άλλους όσα του έχουν δοθεί, όχι χαριστικά αλλά με σκληρή δουλειά.
Ο G. Altunyan απλά ζωγραφίζει, δημιουργεί …αν αυτό αρέσει και σε κάποιον άλλο, τότε είναι απλά ευχαριστημένος που σκέφτεται με τον ίδιο τρόπο.
Ο Gagik Altunyan γεννήθηκε στο Έρεβαν της Αρμενίας το 1957. Σπούδασε στο ινστιτούτο καλών τεχνών Τερλεμεζιάν του Έρεβαν (1975-1981). Φοίτησε από την Ακαδημία Καλών Τεχνών της Αρμενίας με ειδικότητα στην Ζωγραφική και στην Γλυπτική (1983-1989). Έκανε Mεταπτυχιακές σπουδές με υποτροφία στο Tμήμα Zωγραφικής της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Μόσχας (1991-1994). Έχει διατελέσει ως κριτικός τέχνης στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Αρμενίας (1992-1993) και έχει διδάξει ως καθηγητής στην Αρχιτεκτονική σχολή του Πανεπιστημίου του Ερεβάν (1993-1995). Από το 1995 έχει εγκατασταθεί με την οικογένεια του στην Ελλάδα και είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας. Έχει πραγματοποιήσει 15 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και την Αρμενία και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις εντός και εκτός συνόρων.